Langfredag JESU SYV ORD PÅ KORSET

Jesu lidelse i vårt sted. Det er hva denne dagen handler om. I vårt sted blir han naglet til korset og må gjennomgå den sværeste smerte for meg og deg. Da Jesus hang på korset sa han syv ord. Det første var

1.FAR TILGI DEM FOR DE VET IKKE HVA DE GJØR Luk.23,34

Soldatene visste ikke hva de var med på. Jesus måtte skjerme dem for Guds vrede.

Tilgivelse er et nøkkelord i vår kristne tro. Hvilken betydning ordet har for oss vil vi først lære når vår vilje til å tilgi blir satt på prøve Den kjente hollandske evangelisten Corrie ten Boom forteller hva hun opplevde. Corrie og hennes familie hadde under krigen holdt jøder i skjul og for det ble hele familien sendt i konsentrasjonsleir. Selv ble hun sendt til Ravensbruck ilag med søstera si Betsy. Og mens Corrie overlevde så bukka Betsy under og kom ikke levende fra oppholdet i konsentrasjonsleiren. Corrie sin gudstro overlevde også og nå fikk hun kallet til å reise ut med evangeliet og hun ble også kalt til å reise til Tyskland med Guds Ord. Slik hadde det seg at hun en dag i 1947 hadde et møte i Munchen. Etter møtet kom en mann i mot henne som hun kjente igjen: En av fangevokterne fra Ravensbruck. Og det en av de mest grusomme i hele leiren. Corrie hadde denne kvelden talt om Guds tilgivelse. Når vi bekjenner våre synder hadde hun sagt så kaster Gud dem i havets dyp og så er de borte for alltid. Mannen rekker fram handen og sier: "Det var et fint budskap. De nevnte Ravensbruck i talen deres. Jeg var fangevokter der, men siden den gang er jeg blitt en kristen. Kan de tilgi meg?" Corrie greidde ikke å rekke frem handen. Det var ikke så mange sekundene han sto der med handen fremrakt, men for henne var det som flere timer mens hun kjempet med det vanskeligste spørsmål hun noen gang hadde stått ovenfor. Hun kjente til ordet som sa: Men om dere selv ikke tilgir, skal heller ikke han tilgi det dere har forbrutt. Men tilgivelse var ikke en følelse. Tilgivelse var en viljeshandling. "Jesus, hjelp meg ba hun inni seg. Jeg kan rekke fram handen. Såpass kan jeg greie så får du sørge for følelsene. Og så, stivt og mekanisk rakte Corrie handen frem. Men da de trykket hverandre skjedde det noe ufattelig inni Corrie. Hun forteller at det var som en strøm som startet oppe i skuldrene og som fortsatte ned armen og ut i håndtrykket. Varmen spredte seg gjennom hele hennes vesen og hun kunne si: Jeg tilgir deg bror, jeg tilgir deg av hele mitt hjerte. Aldri hadde hun kjent Guds kjærlighet så intens som i dette øyeblikket da hun tilga sin tidligere fangevokter. Når Gud er villig til å tilgi oss alt skulle vi innta den samme holdning over for vår neste.

2.MIN GUD, MIN GUD, HVORFOR HAR DU FORLATT MEG? Mark. 15,34

Kjenner ikke Jesus til svaret? Jo, men smerten er så stor at det er skjult for ham.

Du har sikkert opplevd det en eller flere ganger. En ubehagelig følelse av å være skjøvet utenfor. Det kan være på arbeidsplassen eller i familien. Det kan være bare en følelse av at du ikke er ønsket eller i høyeste grad konkret. (2.Tim.4,16) Om du vil kjempe for evangeliet så vær forberedt på å stå alene noen ganger. Men om du står alene så er at du aldeles ikke er forlatt. Om alle andre går, så er det en som har lovt han aldri vil forlate deg. Det er han som sa: Jeg er med dere alle dager inntil verdens ende (Matt.28,20) Lov deg selv at du heller aldri vil forlate Ham.

3.KVINNE DET ER DIN SØNN. DET ER DIN MOR Joh.19,25-27

Alt tyder på at Josef alt er gått bort. Nå som Jesus skal dø, ordner han en omsorg for sin mor for tiden som kommer. Johannes tok Maria med til Efesus

4.JEG TØRSTER Joh.19,28 (salme 22,16)

For at skriften skulle oppfylles sa han: Jeg tørster. Av og til leser vi om at Jesus gjorde det og det for at skriften skulle oppfylles. Først etter Jesu oppstandelse gikk det opp for disiplene at dette var jo profetert om i GT. Selv detaljene om det som skjedde her er profetert om i GT. Min strupe er törr som et potteskår, og tungen klistrer seg til ganen. Salme 22:15 Gud setter sitt stempel på det som skjer i denne time ve å forutsi det flere hundre år før det skjedde.

5.SANNELIG, JEG SIER DEG: I DAG SKAL DU VÆRE MED MEG I PARADIS Luk.23,43

Helt siden jeg var barn har jeg undret meg på hvorfor ikke Jesus sa: Sannelig i dag skal du være med meg til himmelen? Hvorfor sa Jesus paradis og ikke himmelen? Så for en stund siden leste jeg om en mann som hadde blitt rykket like inn i himmelen. Og det han kunne fortelle var at Paradis var hagen eller landskapet som omkranset den evige stad. Og midt inne i staden sto Guds trone. Det er til Paradis vi kommer først når vi kommer til himmelen. Der er et sted hvor livets tre står. I alle fall kan dette være med å kaste lys over ordene fra Jesus til røveren.

6.FAR I DINE HENDER OVERGIR JEG MIN ÅND Luk. 23,46

Kan det tenkes noe mørkere enn en fangecelle der en håndfull fanger sitter innesperret og venter på at det skal bli dag og dødsdommen mot dem skal bli fullbyrdet? Det skjedde i Finland under siste krig. De var alle russere og fortvilelsen var til å føle på. Noen bant, andre slo med knyttneven og ropte på sine slektninger. Men plutselig var det en av fangene som begynte å synge. Han het Koskinen.: Trygg i Jesu armer, trygg mot hans milde bryst. Av hans kjærlighet helt overskygget, hvile min sjel kan få. Han kunne fortelle at han sist natt oppleve å se sin mors ansikt. "Jeg kjente at jeg behøvde å finne Frelseren og t min tilflukt til ham. Jeg ba Kristus tilgi meg og gjøre meg rede til stå innefor ham som jeg snart skal møte. Vers fra Bibelen kom til meg med budskap om den korsfestede Frelseren og blodet som renser fra synd. Kameratene ar stille, så var det en som sa: Du har rett Koskinen om jeg bare kunne vite at det var nåde for meg også- men disse hendene har hånet Gud og trampet på alt som er hellig. Så falt de to på kne og ba Gud om Nåde. Da klokka var blitt fire hadde alle de dødsdømte fangene gitt seg over r til Frelseren. Offiseren som var vitne til dette forteller at forandringen i atmosfære var ubeskrivelig. Dødscellen var blitt fylt av lys. Fangevokterne ble også berørt av det som skjedde. Ingen hadde noen bibel, men Guds ånd minte dem om Ordet. Så begynte de å skrive brev til dem der hjemme. Det ble farvel og bekjennelser. Så lysnet det av dag og fangene ble ført ut til retterstedet. Der sang de alledet samme verset: Trygg i Jesu armer og så falt skuddene.

Disse fangene fikk i siste øyeblikk overgi sin ånd i Herrens hender. Om ikke vi har gjort det samme så skulle vi gjøre det snarest. Legge hele vårt liv og vår sjel over i Herrens hender. Da har vi en fremtid her nede og en evighet der hjemme i lag med Herren.

7.DET ER FULLBRAKT Joh.19,30

Igjen så kan livet være med å kaste lys over hva dette egentlig innebærer. Jeg har en god venn på Vestlandet som heter Ernst. En venn av meg fortalte at han ble omvendt til Gud i tjueårsalderen da en vekkelse gikk over bygda. Det var bare en ting som plagde ham. Han greidde ikke å slutte å banne. Han visste jo at når han var blitt en kristen kunne han ikke fortsette å banne, men han greidde ikke å slutte samme hvor mye han strevde. En vinterkveld han var ute og gikk tenkte han på dette: Jeg kan like godt gi opp alt som heter kristendom for jeg før det ikke til. Og for liksom å gjøre det klart for både seg selv og Gud at nå ga han opp så løftet han hånda og sa høyt: Jeg gir opp! I det samme snudde han seg og fikk se tre lysende kors. Og han hørte en stemme som sa: Der ble det lagt det som du strever med! øyeblikkelig ble han løst. Gud viste ham noe dyrebart. Fra nå av kunne han konsentrere seg om å holde blikket på korset der Jesus hadde gjort alt for ham. Gud har vanskelig for å komme til med sitt når vi holder fast på vårt eget. Når vi gir opp alt vårt har Gud sin store sjanse. Da kan han komme til oss og gi oss alt sitt. Noen ganger må vi gjennom smertefulle erfaringer for å erfare sannheten i dette. Men da blir denne sannheten desto mer dyrebar for oss.

 

Jesu sju ord på korset sier oss mye om hvem Jesus er

1.Far tilgi dem for de vet ikke hva de gjør viser oss Jesu kjærlighet selv mot sine mordere

2.Min Gud, min Gud… viser oss det fortvilelsens mørke Jesus kom inn i.

3.Kvinne det er din Sønn viser hans omsorg

4.Jeg tørster viser hans menneskelighet

5.I dag skal du være med meg i Paradiset viser hans nåde overfor syndere

6.I dine hender overgir jeg min ånd viser Jesu overgivelse til Faderen

7.Det er fullbrakt viser at Jesus var bevisst på hvorfor han kom til jord. Det var nettopp for å lide en synders død i ditt og mitt sted. La ikke Jesu død være forgjeves.

Ære være Faderen og Sønnen og den Hellige Ånd som var, er og blir en sann Gud fra evighet og til evighet.